Еразъм+

В периода от 10 до 12.11. 22 г. инж. Цветелина Стойкова и инж. Виолета Макавеева-Илиева взеха участие в проект “Greening VET curricula for electricians” (ENTIRE) – „Тестване на методология за зелени умения в специалност Електрообзавеждане на производството“, който се финансира по Партньорства за сътрудничество в професионалното образование и обучение на Програма Еразъм+. Партньори са Фондация за модерно образование, България, BEST – Institut fur berusbezogene Weiterbildung und Personaltraining GmbH, Austria, Viesoji istaiga Panevezio profesinio rengimo centras, Lithuania и Професионална гимназия по механоелектротехника, Плевен, България.
Акценти на срещата състояла с във Виена са учене (възприемане, описване, свързване) около ситуации, от професионални ситуации към учебни програми, достигане до съществените компетентности, така че учебните програми следва да съдържат необходимите ресурси, за да се даде възможност на учащия да се справи с основните професионални дейности.
Как се изготвя квалификационен профил, какво ще ни донесе бъдещето, анализ на всеки 5 години, oтговарят ли квалификационните изисквания за нуждите на пазара на труда, теми, по които дискутираха представители от партньорските организации.
Целта на дейностите за мобилност, финансирани по програмата „Еразъм+“, е да се предоставят възможности за споделяне на най-добри практики и насърчаване на използването на нови и иновативни педагогически методи и технологии, както и подкрепа за професионалното развитие на учителя, осигуряване на реалистична възможност за мобилност на всеки учещ.



На 12.09.2022г. в ПГМЕТ – Плевен се проведе партньорска среща между представители на фирмите партньори, учители и ръководство на ПГМЕТ – Плевен по проект „Озеленяване на учебните програми за професионално образование и обучение за електротехници“, който се финансира по Партньорства за сътрудничество в професионалното образование и обучение на Програма Еразъм+. Целта срещата бе тестване на методологията за зелени умения в професията Електромонтьор. Участниците в събитието бяха запознати от инж. Стойкова - директор на училището, с методическите насоки за зелени умения, а специалистите от фирмите изразиха мнението си за приложението на зелените умения в конкретната им професионална дейност и за внедряването им в бъдещето на специалността, за което сме им много благодарни.



Проектът „Озеленяване на учебните програми за професионално образование и обучение за електротехници“ е 18-месечна инициатива, която ще бъде изпълнена в периода февруари 2022 г. до юли 2023 г. Проектът се финансира по Партньорства за сътрудничество в професионалното образование и обучение на Програма Еразъм+. Той обединява усилията на четири партньорски организации в ПОО от България, Австрия и Литва.
• Фондация за модерно образование, България, https://moderneducationfoundation.eu/
• BEST - Institut für berufsbezogene Weiterbildung und Personaltraining GmbH, Австрия, https://www.best.at/
• Viesoji istaiga Panevezio profesinio rengimo centras, Литва, https://www.panprc.lt/
• Професионална гимназия по механоелектротехника - Плевен, България, https://pgmet.pleven.bg
ПОО се счита за основен стълб за предотвратяване и адаптиране към последиците от изменението на климата. ПОО също така се счита за средство за справедлив преход към зелени икономики и основен компонент за постигане на целите на ЕС за климата, както е посочено в Европейския зелен пакт. За да се реализира зелената икономика, от системите за ПОО се очаква да развият работна сила, която има способността и уменията, необходими за подпомагане на управлението на тази икономическа система.
Един от начините да се постигне това е чрез интегриране на зелени умения в съществуващата учебна програма. Включването на зелени умения в програмите за ПОО е необходимо, за да се развият служители с навици за устойчивост извън и на работното място. За тази цел отправната точка на ЦЕЛИЯ проект е разработването на текущите Методически указания за интегриране на зелени умения в учебните програми за ПОО.
Насоките ще предложат съгласувано картографиране на екологични умения и методологична процедура за интегриране, за да се подобри сътрудничеството между доставчиците на ПОО при предвиждане и съпоставяне на съответните екологични умения. Процедурата ще очертае ръководен от експерти процес на идентифициране, анализиране, синтезиране и представяне на количествени и/или качествени умения и информация за пазара на труда, свързана с развитието на зелени умения.
Процедурата за картографиране ще послужи като инструмент за улесняване на процеса на идентифициране и съответно актуализиране на учебните програми за ПОО за всяка професия не само когато националните разпоредби изискват промени в учебните програми, но и когато възникне необходимост и се изрази от работодателите, зачитайки динамиката, с която пазарът на труда е оформен.
Целевите групи на Насоките са доставчиците на ПОО и сектора на заетостта, участващи в изменението на съдържанието на обучението на ниво корен. Местното/регионалното сътрудничество беше идентифицирано като наша точка за намеса, тъй като позволява гъвкавост по отношение на организирането и предоставянето на процеса на формулиране на екологични умения и включване в учебни програми за обучение, без да е необходимо да се ангажираме със сложни национални процедури, ръководени от властите.
Чрез прилагане на процедурите за предвиждане и включване на зелени умения, определени в Методическите насоки, от доставчиците на ПОО се очаква:
⮚ Повишаване на тяхната осведоменост относно важността на зелените умения;
⮚ Повишаване на капацитета на училищата за професионално обучение/центровете за професионално обучение и професионално обучение и техните партньорски компании за предвиждане и съчетаване на зелени умения;
⮚ Подобряване на компетенциите на професионалните училища и техните партньорски компании при актуализиране на програмите за ПОО и адаптиране на предлагането на ПОО;
⮚ Подобряване знанията на училищата за професионално обучение и партньорските компании относно тенденциите в устойчивостта.
Квалифицирането на учащите в ПОО с правилните зелени умения и възможността да допринесат за енергийната ефективност в дългосрочен план е крайната цел на проекта ENTIRE. За тази цел проектът ENTIRE ще предостави на учителите в ПОО специално разработена програма за обучение в областта на електроинженерството по теми, свързани със зелената икономика.

Зелени умения при учебните програми по ПОО за електротехници

На 21 февруари 2022 г. се състоя първата среща по проект „ Зелени умения при учебните програми по ПОО за електротехници“ от Програмата ЕРАЗЪМ +. В срещата участваха Фондация за модерно образование, БЕСТ институт за професионално и лично обучение Австрия, Център за професионално образование и обучение Литва и Професионална гимназия по механоелектротехника-Плевен. На срещата бяха представени организациите партньори и ключовите партньори, които ще отговарят за изпълнението на проекта, беше направен преглед на проекта и на задачите, които всяка партньорска организация трябва да изпълни и целите, които трябва да се постигнат. Координаторът представи в подробности първият очакван резултат по проекта – Методическо ръководство за интеграция на зелени умения в учебните програми за ПОО. Състоя се и отворена дискусия.